استان گلستان


جاذبه های تاریخی - فرهنگی

مساجد :
در دوران تاريخ ايران بعد از اسلام ، مساجد بعنوان ارزشمندترين بناهاي مذهبي شهرها محسوب مي شده اند كه با احداث آن در مراكز شهري و محدوده دارلحكومه ها موجب ايجاد سبك جديد در بافت معماري و شهرسازي شده اند.

مسجد جامع گرگان :
مسجد جامع گرگان در بازار قديمي نعلبندان در زميني به مساحت 1600 متر مربع واقع شده است . بناي اصلي مسجد به ويژه مناره قديمي آن متعلق به دوره سلجوقيان است. اين بنا با حياطي مركزي به وسعت 1000 متر مربع كه چهار شبستان ، چهارگوشه آن را احاطه نموده است و دو ايوان در دو سوي شرقي و غربي آن احداث گرديده است.
مسجد گلشن :
مسجد گلشن در محله قديمي درب نو ، دروازه نو و ميدان شهر گرگان واقع است.سنگ مرمري به درازاي 33 و پهناي 21 و قطر 5 سانتي متر در محراب مسجد است كه عبارتي به خط عربي در آن حك شده است. منبر مسجد مشبك كاري ظريف گرديده و طرح ها ي زيبا دارد. بر ديوار شبستان جا چراغي گچكاري بسيار ظريف نظير جا چراغي دوره صفوي قرار دارد. 

مسجد جامع گوميشان :
اين مسجد در منطقه مركزي بخش گميشان در 15 كيلو متري شمال شهرستان تركمن واقع شده است و در سال 1334 هـ . ق توسط مظفر حاجي مظفري احداث شده است. بناي اين مسجد چهار ضلعي و مصالح آن از چوب و گچ است و در جلوي آن كفش كني نيز تهيه شده است. در حال حاضر تغييرات كلي در نماي داخلي و بيروني آن ايجاد شده است. 

مسجد و مدرسه كريم ايشان :
مسجد كريم ايشان در نزديكي روستايي به همين نام در حدود 45 كيلومتري شمال شهرستان كلاله واقع مي باشد بناي مسجد در سال 1328 هـ ق احداث شده و متعلق به دوره قاجار است . سبك معماري بكار رفته در آن تركيبي از ويژگي هاي بناهاي قديمي آسياي مركزي و معماري ايراني است كه اين امر نشانگر پيوندهاي اجتماعي ايرانيان اين منطقه با مناطق آسياي مركزي در آن دوره مي باشد. (ادامه...)

مدرسه عماديه :

مدرسه عماديه در ضلع شرقي مركز محله قديمي درب نو در بافت قديم گرگان واقع شده است . زمان احداث مدرسه بر اساس شواهد موجود در دوره صفويه بوده و در دوران بعد نيز مرمت و بازسازي شده است . بناي اين مدرسه توسط خواجه عمادالدين احداث گرديده است.(ادامه...)

جاذبه های طبیعی

منطقه حفاظت شده جهان نما : 
اين منطقه با وسعتي معادل 30650 هكتار در مناطق مرتفع جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقي شهرستان كردكوي واقع گرديده و نام آن نيز برگرفته از دهكده اي ييلاقي به همين نام در آن منطقه مي باشد. حداقل ارتفاع اين منطقه از سطح دريا 600 متر و حداكثر 3000 متر است.

منطقه شكار ممنوع چلچلي :
اين منطقه از نام كوه چلچلي در ارتفاعات جنوب شرقي گرگان اخذ شده است و در شرق منطقه حفاظت شده جهان نما واقع شده است. و مساحت آن 33100 هكتار مي باشد . منطقه چلچلي به دليل دارا بودن پوشش گياهي و جانوري متنوع و رودها و چشمه هاي فراوان يكي ديگر از مناطق و جاذبه هاي طبيعي اين استان به شمار مي آيد. اين منطقه به دليل نزديكي به مركز استان و وجود قابليت هاي بالقوه گردشگري در تمام فصول مورد بازديد مسافران قرار مي گيرد و تنوع پوشش گياهي و جانوري در آن باعث شده است كه در ميان پژوهشگران به عنوان يكي از مراكز پژوهشي شناخته شود. 

منطقه شكار ممنوع عزيز آباد :
اين منطقه در 24 كيلومتري شرق شهرستان كلاله واقع گرديده است . مساحت آن در حدود 17000 هكتار است و بلندترين قسمت منطقه از سطح دريا 900 متر ارتفاع دارد . منطقه عزيز آباد يكي از مهمترين زيستگاههاي قرقاول در سطح كشور به شمار مي رود.


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: